Indywidualny projekt czy abonament na sklep internetowy?

Sklep na abonament. Czy to się opłaca? Czy indywidualny projekt jest lepszy na start?

Sklep abonamentowy to koszty mniejsze w skali miesiąca ale większe globalnie.

Jaką platformę wybrać na sklep: abonament u usługodawcy typu “Shopper” czy otwarte rozwiązanie Prestashop lub Woocommerce?
Temat ostatnio staje się coraz bardziej popularny ze względu na dynamiczny rozwój rynku e-commerce. Jakie niesie to za sobą koszty i czy opłaca się na początku inwestować w stworzenie indywidualnego projektu?

Każdy szanujący się sklep stacjonarny powinien posiadać wersję online. Wiele sklepów decyduje się na prowadzenie sprzedaży wyłącznie w internecie bo im się to bardziej opłaca a i klienci chętnie kupują w sieci głównie ze względu na łatwość w znalezieniu odpowiedniego towaru i przez oszczędność czasu.
Co należy zrobić aby założyć swój sklep?
Na początku trzeba mieć pomysł czym handlować i mieć koncepcje firmy – ale to pomińmy bo rozumiem ,że to to już każdy we własnym zakresie ma swój plan.
Jest firma, jest koncepcja czyli trzeba otworzyć sklep i co teraz… Teraz jest kilka opcji.

Opcja pierwsza – abonament na sklep.

Firmy abonamentowe oferują konto na swojej platformie i umieszczenie tam sklepu. Sklep łatwo założyć wybierając jeden z trzech pakietów cenowych. Na początek wydawałoby się że ten podstawowy pakiet jest okej. ok 40 zł miesięcznie.

Zakładamy sklep i niestety mamy limit na produkty bo maksymalnie możemy umieścić ich 1000 co w brew pozorom wcale nie jest dużo bo przecież w przypadku sklepu odzieżowego czy sklepu z butami jeden model może mieć 15 rozmiarów nie mówiąc o kolorach. Są oczywiście wyższe pakiety i te napewno spełnią oczekiwania.

A co jeśli chcemy mieć sklep dopasowany graficznie do naszego designu firmy? Chcemy aby miał odpowiednie kolory, ułożenie produktów, wygląd koszyka. Tutaj zaczyna się problem. Stron sklepowych w internecie jest mnóstwo i ceny też są często podobne.

Czego więc szuka klient? Klient szuka sklepu gdzie: kupi produkt w dobrej cenie ale też sklep który jest łatwy w obsłudze.

Co to znaczy? Znaczy to tyle, że system musi być dopasowany pod konkretnego klienta. Klient kupujący buty nie będzie chciał się przedzierać przez setki opcji tylko chce wpisać rozmiar, kolor i szybko przejść do płatności.

Każde utrudnienie w zakupie powoduje, że klient może porzucić koszyk i nie realizować zakupu. Prawda jest więc taka, że jaki by ten sklep nie był musi być maksymalnie dopasowany do wymagań danej branży i tworzenie takiego sklepu to stała praca dewelopera/ programisty czy grafika z właścicielem firmy.

Proces tworzenia opiera się na cyklicznych wymianach uwag i korygowaniu pewnych posunięć we wdrożeniu sklepu. Platforma abonamentowa da nam napewno możliwość taniego startu, za rok zapłacimy ok 1200 zł. w tym abonamencie , który dan nam popracować kilka lat. Ale po kilku latach koszt użytkowania to już kilka tysięcy złotych. Niestety sklep cały czas nie jest u nas tylko na serwerze usługodawcy a o łatwym przeniesieniu możemy zapomnieć. Koszty przeniesienia są o wiele wyższe niż stworzenie sklepu od podstaw.

Jeśli chcemy na platformie abonamentowej mieć zindywidualizowaną grafikę to zaczynają się koszty bo zakupienie szablonu i dostosowanie go to koszt od 1500 do 3000 zł. – razem z comiesięcznym abonamentem raczej przestaje być atrakcyjne.
Po 2 latach chcemy aby sklep działał ale chcemy zmienić jego koncepcję, dochodzą nowe produkty, branże. Mamy pewne wymagania. Tutaj pojawia się decyzja o stworzeniu sklepu na zamówienie. Paradoksalnie wychodzi on taniej… niż koszty kilkuletniego użytkowania (jak pisałem powyżej).

Opcja druga – sklep tworzymy samemu

Korzystając z tzw. programów open source o tzw. otwartym kodzie źródłowym, mamy możliwość stworzenia samemu sklepu opierając go na popularnych platformach WooCommerce czy Prestashop.
Trzeba wykupić hosting – wybrać odpowiedni do danej platformy i wielkości sklepu, zarejestrować domenę, zainstalować platformę na serwerze, odpowiednio skonfigurować.

Czy to łatwe?

Aby się pobawić napewno ciekawe, ale trzeba się zastanowić czy nasz sklep ma być profesjonalny czy zrobiony hobbistycznie w celach szkoleniowych.

Takie szkolenie może być kosztowne bo własny biznes to czas poświęcony na szukanie klienta i promocję nie na konfigurację platform sprzedażowych.

A co w przypadku błędów i wdrożenia, awarii? Branża IT to ciągłe monitorowanie i naprawa błędów.

Opcja trzecia – sklep stworzony na zamówienie

Stworzenie sklepu warto zlecić firmie , która się tym zajmuje i specjalizuje się w konkretnej platformie. Najbardziej uniwersalna i popularna platforma a zarazem bardzo profesjonalna to WordPress z rozszerzeniem WooCommerce lub Prestashop. Są to platformy darmowe ale konfigurację i stworzenie szaty graficznej należy powierzyć specjalistom.

Ile to kosztuje? Ceny są różne i zaczynają się od 2500 zł. Trzeba wiedzieć że propozycje stworzenia sklepu z indywidualną grafiką za 1000-1500 zł to duże ryzyko. Biorąc pod uwagę , że czas tworzenia to minimum kilkanaście godzin, spotkania i ustalenia z klientem, zakup materiałów np szablonu plus dodatkowych modułów gdzie cena może sięgnąć 1000 zł stawia pod znakiem zapytania umiejętności wykonawcy. Kto by chciał 3 tygodnie pracować za 500 zł.?

Dlatego sklep taki kosztuje min 2500 zł. – co zyskujemy?
Po pierwsze to , że to nasz sklep – na naszym hostingu i możemy z nim robić co chcemy. Mamy też prawa autorskie do projektu lub niewyłączne prawa do szablonów czy systemów CMS.

Po drugie możemy skorzystać z wielu rozszerzeń. Albo sami możemy taki sklep rozwijać lub powierzyć to specjalistom. Wiele firm specjalizuje się w pisaniu rozszerzeń dla sklepów. Dla Prastashop  rozszerzenia oferuje Prestashop Marketplace . Dla WordPressa i WooCommerce znajdziemy tysiące rozszerzeń na stronie WordPressa. Są też inne firmy oferujące doskonałe rozszerzenia dla WooCommerce np WPDesk. Też o ile to możliwe staramy się z takich rozszerzeń korzystać. Obniża to znacznie koszty stworzenia sklepu bo mamy gotowe komponenty.

Nikt nam nie zamknie go w przypadku niepłacenia abonamentu awarii systemu usługodawcy itp. Dane naszych klientów są u nas. Sklep zawsze możemy przegrać sobie na komputer i odtworzyć go na jakimkolwiek serwerze (spełniającym kryteria).
Sklep tworzony i konfigurowany jest przez specjalistów mających doświadczenie w rynku e-commerce.

Oprócz grafiki zadbają oni o odpowiednie pozycjonowanie sklepu, odpowiednie opisy podstron i produktów.

Zapewnią pomoc w kwestiach prawnych, które są bardzo istotne: odpowiednia polityka prywatności, cookies, regulaminy, formularze zwrotów i reklamacji. Powiedzą nam co jest konieczne aby nie narazić nas na pozwy sądowe bardzo powszechnie stosowane przez konkurencję (teraz ma się to zmienić ale nie wiadomo w na ile ograniczy to nieuczciwych konkurentów).

Tutaj płacimy a sklep ma działać. Dzięki temu zaoszczędzimy czas na godzinne próby dodzwonienia się na infolinię bo coś nam nie działa.

Z praktyki wiem , że systemy abonamentowe oferują pomoc online ale same za nas pewnych czynności nie zrobią i w rezultacie poświęcimy czas na rozmowę z konsultantem i potem jeszcze więcej na konfigurację (zakładając że mamy pojęcie o tym). Sklep zaczyna funkcjonować i co wtedy jeśli coś nie zadziała tak jak trzeba? może przycisk nie będzie umieszczony w dobrym miejscu lub będzie słabo widoczny? Tutaj system abonamentowy nam nie pomoże tutaj praca specjalisty ma wyeliminować takie zdarzenia a w przypadku zauważenia usterki skraca czas jej usunięcia. Wtedy sięgniemy po pomoc wsparcia w platformie abonamentowej i zapłacimy za dodatkowe usprawnienia.

Porównanie opcji:

Platforma abonamentowa typu “Shopper”

  • koszt ok 1200 rocznie
  • sklep tworzony na bazie standardowego schematu
  • zmiana grafiki 1500-3000 zł.
  • sklep na serwerze usługodawcy
  • przeniesienie na inny hosting niemożliwe
  • konfiguracja we własnym zakresie ograniczona do opcji w abonamencie
  • Pełna cena sklepu z indywidualną grafiką
  • 2000-3000 zł. plus 1200 rocznie

Platforma Open Source jak WooCommerce czy Prestashop

  • bez abonamentu
  • sklep na naszym serwerze
  • można dowolnie zmieniać dostawcę hostingu
  • konfiguracja przez firmę projektującą e-commerce, dowolność w rozbudowie sklepu poprzez moduły
  • Pełna cena sklepu z indywidualną grafiką
  • od 2500 zł. – brak abonamentu
  • indywidualna grafika od 3000 zł w górę
  • wiele firm umożliwia płatności w ratach (my również)
  • brak wrażliwości na zmiany cen dostawcy usług subskrypcji
  • każda firma programistyczna może nam ten sklep obsługiwać (platforma ma otwarty kod źródłowy)
  • istnieją opcje abonamentu na stałą obsługę i administrację sklepem

Co wybrać?

Coż… sklep / strona to podstawowa wizytówka Twojej firmy, coś z czego możesz być dumny. Niestety kiepskie wrażenie ciężko naprawić i wiele to kosztuje dlatego najlepiej powierzyć stworzenie profesjonalnego sklepu profesjonalistom. Koszt sumarycznie będzie niższy. Sklep będzie wyglądał wyjątkowo a czas na stworzenie sklepu będzie można poświęcić na dopracowanie innych elementów firmy jakie musiałyby zaczekać.

Można spróbować uruchomić sklep “na próbę” ale… nie da się sprawdzić czy biznes wypali w kilkanaście dni czy nawet kilka miesięcy. To będą miesiące trudne i wymagające poświęcenia czasu na promocję i pozycjonowanie. A przy zmiany platformy na “naszą” zostajemy z problemem wypracowanych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Może lepiej zlecić sklep stworzony dla nas w systemie płatności ratalnej i rozłożyć płatność na kilka miesięcy a potem nie płacić nic?

To moje subiektywne porównanie:

Otwarta platforma i indywidualny projekt (ewentualnie szablon z dostosowaniem grafiki)

 

Plusy:
  • praktycznie każda firma może nam potem dowolnie obsługiwać nasz sklep bo dostęp do kodu platformy jest otwarty,
  • brak abonamentu przez to niższe koszty eksploatacji
  • łatwy eksport i import produktów
  • doskonały i wszechobecny support, fora i grupy pomocy
  • indywidualny wygląd (nawet przy skorzystaniu z tańszej opcji czyli profesjonalnego szablonu)
  • tysiące wtyczek i modułów dające możliwość rozbudowy i zmiany funkcjonalności także za darmo

 

Minusy:
  • konieczność zatrudniania firmy informatycznej do obsługi technicznej,
  • co kilka lat należy aktualizować platformę
  • koszt na początek może być większy koszt bo mniej więcej około kosztu 2 letniego abonamentu platformy

 

Sklep internetowy na abonament

 

Plusy:
  • bardzo niski koszt w pierwszym roku bo kilkadziesiąt zł miesięcznie
  • łatwość w rozpoczęciu z podstawowymi opcjami

 

Minusy:
  • słaba pomoc techniczna – nie zindywidualizowana
  • mała ilość dodatkowych funkcjonalności
  • problemy z aktualizacjami
  • duży koszt odnowienia subskrypcji po roku: bo kilkaset zł często ponad 1000 zł.
  • problem z eksportem produktów na inną platformę (po kilku latach będziemy chcieli przenieść sklep na profesjonalną platformę – wtedy koszt przeniesienia
  • produktów może wynieść nawet kilka tysięcy zł)
  • szablonowy wygląd

Jeśli masz pytania  co wybrać napisz do mnie na adam.stola@stolaweb.pl. Odpowiem obiektywnie na Twoje pytania.